Denne video er en forsmag på kurset. Start kurset for at se alle lektioner og hente kursusmaterialet.

Om kurset

Udgivet d. 2023-09-04

TAKT i skolen

Varighed ca. en time

Dette kursus giver en introduktion til udviklingsprojektet TAKT og en gennemgang af Orkestermodellen som et konkret, visuelt og overbliksgivende redskab til analyse af fællesskabets-, og hver enkelt elevs trivsel.

Hvem spiller hvilken rolle i orkesteret? Dette kursus giver en introduktion til udviklingsprojektet TAKT samt en gennemgang af Orkestermodellen som danner grundlaget for teamets valg af relevante pædagogiske redskaber. Kurset giver deltagerne indsigt i brugen af Orkestermodellen som et konkret, visuelt og overbliksgivende redskab til analyse af fællesskabets-, og hver enkelt elevs trivsel. I vi få redskaber til at anvende orkestermodellen som afdækning af fællesskabets trivsel og som afdækning af hver enkelt elevs trivsel. Det inkluderer også mulig anvendelse indenfor skolehjem- og teamsamarbejde, klassefællesskabet og på forældremødet.

Læringsmål

  • Kendskab til Orkestermodellen 
  • Indsigt i strategier for at arbejde med trivsel

Lektioner

1.  Teorien bag om orkestermodellen

Vi kigger hurtigt på orkestermodellen som et værktøj for teamet til at få overblik over hvordan de bedst kan sætte ind i forhold til det enekelte barn, eller en gruppe.

2 minutter

2.  Orkestermodellens roller

Vi taler om tanken bag orkestermodellen, der hjælper læreren til at se eleven i en større sammenhæng og ser på deres problemer i forhold til  hele fællesskab.

7 minutter

3.  Orkestermodellen i spil

I denne lektion gennemgår vi nogle af de roller som børnene kan have i orkesteret, og hvilke roller der har grund til bekymring.

8 minutter

4.  Orkestermodellen i hverdags regi

Vi tager hul på det første hverdagsbrug af orkestermodellen, med blik på screening af flællesskabet.

5 minutter

5.  Orkestermodellen individualiseret

I denne lektion ser vi på hvordan man bruger orkestermodellen på det individuelle niveau. 

5 minutter

6.  Afdækning af den enkelte elevs udfordringer

I denne lektion går vi dybere ned med et eksemplarisk eksempel med en elev, Johan i forhold til orkestermodellen. 

4 minutter

7.  Teorien bag emnet

Vi kommer i denne lektion ind på det teori og studier som ligger til grund for orkestermodellens opbygning.

9 minutter

8.  Pædagogiske redskaber

I denne lektion kommer vi ind på de pædagogiske redskaber man kan gøre brug af i forbindelse med orkestermodellen, og hvornår man bør gøre brug af dem.

34 minutter

9.  Teamwork med barnet

Vi kommer i denne lektion nærmere ind på teamwork, og hvordan man får barnet med og styrker relationerne til barnet. 

5 minutter

Helle Overballe Mogensen

Helle Overballe Mogensen

Forfatter og foredragsholder

Helle Overballe Mogensen er uddannet diplomlærer og er yderligere fagbogsforfatter, erfaren oplægsholder og udøvende inklusionsvejleder. Hun er tidligere speciallærer og har undervist børn og unge med vanskeligheder i 20 år. Yderligere har hun 20 års erfaring som lærer i almen- og specialklasser. Dertil kommer 8 år som inklusionsvejleder og 10 år som foredragsholder i hele landet, samt et familiært kendskab til alvorlige hørehandicap samt ADHD, Tourette syndrom, OCD, epilepsi og Asperger.