Varighed ca. en time
Dette kursus giver en introduktion til udviklingsprojektet TAKT og en gennemgang af Orkestermodellen som et konkret, visuelt og overbliksgivende redskab til analyse af fællesskabets-, og hver enkelt elevs trivsel.
Hvem spiller hvilken rolle i orkesteret? Dette kursus giver en introduktion til udviklingsprojektet TAKT samt en gennemgang af Orkestermodellen som danner grundlaget for teamets valg af relevante pædagogiske redskaber. Kurset giver deltagerne indsigt i brugen af Orkestermodellen som et konkret, visuelt og overbliksgivende redskab til analyse af fællesskabets-, og hver enkelt elevs trivsel. I vi få redskaber til at anvende orkestermodellen som afdækning af fællesskabets trivsel og som afdækning af hver enkelt elevs trivsel. Det inkluderer også mulig anvendelse indenfor skolehjem- og teamsamarbejde, klassefællesskabet og på forældremødet.
Vi kigger hurtigt på orkestermodellen som et værktøj for teamet til at få overblik over hvordan de bedst kan sætte ind i forhold til det enekelte barn, eller en gruppe.
Vi taler om tanken bag orkestermodellen, der hjælper læreren til at se eleven i en større sammenhæng og ser på deres problemer i forhold til hele fællesskab.
I denne lektion gennemgår vi nogle af de roller som børnene kan have i orkesteret, og hvilke roller der har grund til bekymring.
Vi tager hul på det første hverdagsbrug af orkestermodellen, med blik på screening af flællesskabet.
I denne lektion ser vi på hvordan man bruger orkestermodellen på det individuelle niveau.
I denne lektion går vi dybere ned med et eksemplarisk eksempel med en elev, Johan i forhold til orkestermodellen.
Vi kommer i denne lektion ind på det teori og studier som ligger til grund for orkestermodellens opbygning.
I denne lektion kommer vi ind på de pædagogiske redskaber man kan gøre brug af i forbindelse med orkestermodellen, og hvornår man bør gøre brug af dem.
Vi kommer i denne lektion nærmere ind på teamwork, og hvordan man får barnet med og styrker relationerne til barnet.
Helle Overballe Mogensen er uddannet diplomlærer og er yderligere fagbogsforfatter, erfaren oplægsholder og udøvende inklusionsvejleder. Hun er tidligere speciallærer og har undervist børn og unge med vanskeligheder i 20 år. Yderligere har hun 20 års erfaring som lærer i almen- og specialklasser. Dertil kommer 8 år som inklusionsvejleder og 10 år som foredragsholder i hele landet, samt et familiært kendskab til alvorlige hørehandicap samt ADHD, Tourette syndrom, OCD, epilepsi og Asperger.