Varighed ca. en time
Er ”skolen for alle” et politisk ideal snarere end faktisk praksis? Inklusion er vanskeligt og handler om MEGET mere end at forsøge en normalisering af børn, der ikke har den ”gode” skoleadfærd.
Arbejdet med inklusion er vanskeligt. Det er vanskeligt at bryde grundlæggende med et traditionelt individorienteret syn på børns problemer i skolen (og eksisterende særforanstaltninger). De brede definitioner opfatter inklusion som en demokratisk reform af den almene skole og er et grundlæggende opgør med et snævert normalitetsbegreb og en dertil hørende mangeltænkning, der dømmer nogle elevgrupper ude – og andre inde. Inklusion er ikke ensbetydende med assimilering og normalisering af børn, der gebærder sig anderledes end den norm for ”god” skoleadfærd, som præger mange skolers kultur.
Læringsmål
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
Vi diskuterer konsekvenserne ved skolen for alle, som et mere politisk ideal end en virkelighed - at det ikke har fungeret ret godt i praksis.
Vi diskuterer hvad det betyder at have et forskeligt syn på barnet - og det at prøve og undgå at have enten et individ orienteret syn eller et kontekst orienteret syn.
Vi taler om didaktikkens rolle til at hjælpe med hvad, hvordan og hvorfor i sin undervisning - og hvordan inklusionsdidaktik lige så meget handler om at kan ser på hvorfor noget virker som det gør, og hvordan det virker som det gør.
Vi taler om faglig inklusion - hvordan det i hvid udstrækning drejer sig om deltagelsesmuligheder og ikke mindst elevernes stillingtagen til hvordan undervisningen er.
Social inklusion i undervisningen er når hver enkelt elev har mulighed for at bidrage. Det minder meget om deltagelsesmuligheder, men her ser man mere på hvilke muigheder får den enkelte elev til at kunne bidrage med fx at kommunikere, gør rede for, eller udføre elementer der hører til undervisningen.
Psykisk inklusion, ligger mere ind på det enkelte barnsopfattelse på om de er inkluderede eller ej, hvilket meget hænger op på de muligheder der er for anderkendelse.
Vi taler om fysisk inklusion, og hvordan skolens opbygning sørger for at alle børn kan være til stede fysisk.
Vi tager en kort opsummering af de pointer der har været gennem kurset.
Vi diskuterer et par oftes stillede spørgsmål i forhold til inklusion i skolen.
Preben Olund Kirkegaard er lærer, cand. pæd, og Ph.d. endvidere docent ved UCN tilknyttet forskningsprogrammet 'Professionsudvikling og uddannelsesforskning'. Han er ekspert i udvikling af undervisning og hvordan undervisningen planlægges og udføres, så den giver den størst mulig læring for elever og studerende. I sin forskning arbejder han blandt andet med folkeskolens lærerplaner, folkeskolereformen og hvilken rolle æstetik kan spille i børns dannelse og læring. Han indgår desuden i forskningsprojekter om bevægelse i folkeskolen, dialogisk undervisning og udvikling af undervisningsformer.