Varighed ca. en time
Hvordan kan vi skabe et mere nærværende læringsrum?
Anne-Mette Sørensen giver vejledning i hvordan læringsrum kan etableres gennem aktiviteter og fysiske tiltag. Procesledelse kan være et af redskaber til at opnå læringsrummet gennem de forskellige aktiviteter - og dermed nærværet og læringen!
Anne-Mette Sørensen er socialrådgiver, pædagog, underviser og projektmager som til daglig driver virksomheden "Kulturkadencen".
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
Vi forklarer vigtigheden for nærvær og det at give pauser til nærvær, hvilket blandt andet mindsker uroen hos børnene.
Vi forklarer, hvad nærvær betyder, ved først at dele ordet op og se på dets enkelte komponenter og taler om hvordan nærvær og travlhed nogle steder kan være modsatte.
Der er meget lidt forskning på hvordan man i praksis kan skabe nærvær i en travl hverdag, men vi kommer ind på hvordan at det, at arbejde med sig selv på det personlige plan, kan hjælpe med at gøre sig mere nærværende.
Vi forklarer om det første punkt - hvordan du psykisk, mentalt og kropsligt kan skabe mere nærvær.
Vi kommer med eksempler på hvordan vi kan forlænge aktiviteter der geving mening for børnene og derved øge nærværet.
Vi taler om det at have struktur for børnene, og hvordan man alligevel kan give dem overraskelser gennem små forandringer i det fysiske rum for at skubbe til deres nysgerrighed.
Vi fortæller om hvordan kan du og jeres institution arbejde med og organisere dette fokus på nævær.
Vi gennemgår med en model, hvordan du kan evaluere din praksis i forhold til at implementere nærvær.
Vi tager en kort opsummering af de pointer som har været i kurset.
Anne-Mette Sørensen er pædagog, underviser og projektmager som til daglig driver virksomheden "Kulturkadencen". Heri arbejder hun med at udvikle dagtilbud og andre org. der arbejder med børn. Hun tilbyder undervisning og projekter, der igangsætter og italesætter nye metoder indenfor nærvær og nærværsrum, børn som medskabere, det visuelle, kunstneriske og kreative, som kan styrke leg og læring.