Varighed ca. en time
Der er brug for faglig ledelse tæt på praksis, hvis der skal skabes konkrete forbedringer og læring og trivsel for både medarbejdere, børn og unge. Det fordrer ledelse og facilitering af gode læringsrum med stærke pædagogiske analyser og et psykologisk trygt rum.
På kurset går vi tæt på din lederpraksis. Vi kobler det, vi ved om pædagogisk ledelse, med ny viden om psykologisk tryghed. Jeg introducerer enkelte konkrete redskaber til at komme tæt på den pædagogiske praksis i en travl leder-hverdag og ser på, hvordan vi kan styrke den psykologiske tryghed i både ledelsesteam, personalegruppe og læringsmiljøer.
Det sker ved, at vi udforsker tre døre ind til tre forskellige rum, der kan lede til psykologisk tryghed i jeres ledelsespraksis:
Sæt scenen
Skab deltagelse
Søg det konstruktive
Vi skal sammen blive klogere på begrebet psykologisk tryghed, og hvorfor netop dette teorisæt er så meget oppe i tiden. Hvad kan det? Hvad skal det? Hvad kalder det på af ledelsestryk og opmærksomheder?
Mål for kurset
At få en kort intro til teorien bag psykologisk tryghed som begreb
At skabe en kobling mellem teorien i og omkring psykologisk tryghed og jeres pædagogiske lederpraksis
At arbejde med nogle af de redskaber, der danner afsæt for at kunne arbejde med psykologisk tryghed i sit ledelsesarbejde
Kurset gennemføres med en vekselvirkning mellem små oplæg og små refleksionsøvelser, der kan oversættes direkte til din praksis uafhængigt af din rolle i hverdagen. I kan tage kurset i små bidder og arbejde med øvelserne i jeres ledelsesteam undervejs.
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
Intro til begrebet om de tre døre og rum.
Øvelse/refleksion: Oversætte til egne læringsrum og praksis.
Øvelse/refleksion: Hvilke udtryk er til stede i vores læringsrum? Og hvad kalder det på af ledelse?
Øvelse/refleksion: At handle på det, vi ser.
I sidste lektion vil Lene opsummere, hvordan alt det forrige hun har været igennem, kan oversættes til en mikrohandling.
Lene har arbejdet i læringsbranchen i over 20 år. Hun er uddannet folkeskolelærer og har siden taget en kandidat i pædagogisk sociologi på DPU, én projektlederuddannelse og forskellige lederuddannelser. Gennem de sidste mange år har hun primært været optaget af ledelsesrummet og hvordan man på gode måder kobler pædagogisk og faglig ledelse med det at være helt tæt på undervisning og læring. Lene har været ledelseskonsulent i tre forskellige kommuner, læringskonsulent i ledelse af inklusion i Undervisningsministeriet i en årrække og de sidste tre år har hun rejst rundt i hele landet på skoler, i dagtilbud og i den kommunale forvaltning for at sætte krop og øvelser på ledelsesopgaven. Det gør hun med workshops, oplæg, ledelsessparringer i både korte og lange forløb. Hertil underviser hun på Dafolos uddannelser: Bliv vejleder i psykologisk tryghed og Pædagogisk ledelse tæt på praksis.