Varighed ca. en time
Få indsigt i skoleledelsens udfordringer og praksis set med narrative briller - herunder læringsledelse, ledelse af drift og skoleudvikling, konflikthåndtering og ledelse af teams.
Følg med Mads Hermansen ind i skoleledelsens udfordringer og arbejdspraksis, og få indblik i best practice indenfor narrativ skoleledelse. Kurset har fokus på konkrete anvisninger indenfor læringsledelse, teamledelse, skoleudvikling, konflikthåndtering og ledelse med coaching og supervision.
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
Vi præsenterer underviser og emnet narrativ ledelse - hvad fortællinger kan gøre for praksis og udvikling i skolen.
Vi gennemgår hvad det vil sige at være coach og den rolle en coach har. Derudover kommer vi ind på gode inteview og spørgsmålskategorier man kan bruge som en del af sin coaching praksis.
I denne lektion taler vi om hvordan du som leder kan blive en bedre rammesætter til dialog om udfordringer i pædagogiske og didaktiske situationer.
Vi fokuserer i denne lektion på udviklingsledelse og mantraet: Rullende skoleudvikling. Rullende skoleudvikling skaber nemlig transparens og mere tryghed.
I denne lektion taler vi om hvordan det at arbejde med konfliktkultur og så at arbejde med en historiefortælling om hvordan skolens kultur er. Selvforståelsen og identitetskabelsen - som kommer gennem de historier man fortæller om, hvad det er man gør, og hvad man gerne vil være kendt for - er det der skaber fortællingen om skolen og fællesskabet.
I denne sidste lektion ser vi på de udfordringer og overvejelser man bør gøre sig når man giver og har opgaver i en ledelse eller et medarbejder team.
Mads Hermansen har været professor i pædagogisk psykologi med særlig henblik på læring ved CBS i København og ved Nordic School of Public Health i Gøteborg. Derudover har han deltaget i en lang række forskningsprojekter og arbejdsgrupper, været forelæser ved flere internationale universiteter. I 2003 modtog han 2,3 mio. kr. fra Rockwoolfonden til undersøgelse af dansk skolekultur, herunder med fokus på hvilket forhold, der eksisterer mellem fagligt standpunkt og disciplin i folkeskolen.