Varighed ca. en time
Hvordan laver vi motiverende undervisning? Frans Ørsted Nielsen giver her et kvalificeret bud på et af helt centrale udfordringer i skolevæsenet. Med udgangspunkt i relationspædagogik og pædagogisk psykologi giver Frans Ørsted Nielsen både overblik over motivationsfeltet i skoleforskningen og indsigt i værktøjer til at skabe motivation i undervisningen.
Frans Ørsted Andersen er P.hd., Lektor i pædagogisk psykologi ved DPU på Aarhus universitet samt forfatter til bl.a. "Motiverende undervisning", Aarhus Universitetsforlag (2017).
Læringsmål
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
I denne lektion vil Frans uddybe to centrale begreber; Mestering og Flow.
Forsættelse af det centralte begreb Flow.
I denne lektion vil du blive klogere på, hvordan du kan brug begrebet Flow i en pædagogisk sammenhæng.
I denne lektion vil vi kigge, hvad der foregår mellem mennesker end hvad der sker inden i mennesker.
Denne lektion vil give en opsamling på begreber og eksempler, der er blevet nævnt tidligere i kurset.
Opsumering af begreber.
Frans Ørsted Andersen er uddannet cand.pæd.psyk. og cand.pæd.pæd. Derudover er Frans forfatter til flere artikler, bøger og medieproduktioner om psykologi, pædagogik og didaktik. Han er autoriseret psykolog og skrev sin ph.d.-afhandling om komparativ klasserumsforskning med sammenligning af danske og finske skoleklasser. Frans har opbygget sin erfaring gennem mere end 30 års arbejde som henholdsvis ekstern forsker ved Katafonden, folkeskolelærer, lektor, vejleder, pædagogisk konsulent, skolepsykolog samt gennem hans egen private psykologiske praksis og forskning i uddannelse, positiv psykologi og flow.