Denne video er en forsmag på kurset. Start kurset for at se alle lektioner og hente kursusmaterialet.

Om kurset

Udgivet d. 2023-08-24

KRAP - Arbejde med angst

Varighed ca. en time

Man kan sige, at man lider af angst, når man fortolker ydre begivenheder eller indre - så som tanker og kropslige fornemmelser - som farligere, end de i virkeligheden er.

Beskrivelse: 
KRAP - arbejde med angst er kursus der giver grundlæggende viden omkring børn og unge med angst, og hvordan forholder sig til det som fagperson. Kurset kommer med teoretisk viden men også praktisk tilgang.

Vi kommer ind på angstens symptomer og behandling af angst.

Målgruppe

Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.

Lektioner

1.  Introduktion

4 minutter

2.  Angst

I KRAP-tilgangen er der mange skeamer og modeller som bruges til at anskueliggøre, hvordan man kan se på tingene og gøre det visuelt. 

 

2 minutter

3.  Symptomer

Hvorfor er angst egentlig noget der fylder så meget - det vil Peter gøre dig klogere på i denne lektion. 

7 minutter

4.  Afdække tanker

I denne lektion vil Peter sætte fokus på, hvordan vi kan arbejde med tankerne, der oftest giver anledning til angst. 

15 minutter

5.  Behandling

Et skema som ofte bliver brugt i angst behandlingen er 'virklighedsundersøgelse'. Peter vil i denne lektion fortællle, hvordan det bliver brugt.  

12 minutter

6.  Opsamling

En sidste ting Peter vil gennemgå er at kunne skille personen og angsten fra hinanden det som også kaldes eksternalisering.

5 minutter

7.  Ofte stillede spørgsmål om angst

FAQ

4 minutter

KRAP - Arbejde med angst

Peter Bilgrav

Peter  Bilgrav

Faglig direktør, Aut. psykolog & partner i Psykolog Centret

Peter er uddannet psykolog (cand. pæd. psych.) i 2004, autoriseret og medlem af Dansk Psykologforening. Han har gennemgået efteruddannelse i kognitiv terapi. Og har siden starten af 2007 været tilknyttet PsykologCentret. Før Peter blev privatpraktiserende psykolog, arbejdede han som psykolog på et PPR-kontor (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning), hvor han især arbejdede med psykologiske undersøgelser, konsultativt arbejde, supervision og samtaleforløb. Inden Peter blev psykolog, blev han uddannet lærer i 1994, hvorefter han har undervist børn, unge og voksne. Ud over en omfattende undervisningserfaring har han arbejdet med projektudvikling, erhvervs- og uddannelsesvejledning samt ledelse.