Varighed ca. en time
Elever med sproglig udviklingsforstyrrelse, DLD, kræver en særlig indsats og støtte i hverdagen, da vanskelighederne ikke forsvinder af sig selv. Det kan føles som en udfordring, som kræver ekstra af dig som underviser. Opgaven kræver blandt andet, at du ved, hvordan du kan indrette klasserummet til at støtte disse elever samt hvilken pædagogik, der støtter dem bedst.
På kurset får du en indføring i, hvordan du kan tilrette din kommunikation, så du giver elever med sproglige vanskeligheder bedre forudsætninger for at indgå i klasserummet. Vi sætter fokus på generelle tiltag, men også på helt konkrete værktøjer til fokuserede og særlige indsatser, hvor den enkelte elev gives mulighed for at udnytte sit fulde sproglige potentiale.
Kurset har tre overordnende formål:
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
Første lektion handler om forebyggelse - herunder hvorvidt vi kan forebygge DLD, og om vi skal eller ikke skal tilbyde en indsats for DLD.
I denne lektion kigger vi på generelle indsatser til børn med DLD. Vi ser på det fysiske sprogmiljø ift. hvordan man kan indrette sig i klasselokalet for at optimere det sproglige input til børnene. Derudover ser vi på de sproglige strategier, når vi har intereaktioner med børnene, så vi lærer at tale på en måde, som understøtter børnene bedst muligt.
I denne lektion ser vi på de fokuserede indsatser. Herunder ser vi på de sprogboostende aktiviteter samt boglæsning.
I denne lektion snakker vi om den individuelle indsats til eleven med DLD og om elevens sproglige profil.
Denne lektion indeholder tips til, hvordan du kan hjælpe elever med DLD i hverdagen.
Denne lektion handler om, hvordan du kan understøtte elever med udtalevanskeligheder i din hverdag.
I denne lektion kigger vi på, hvordan du kan understøtte elever med ordforrådsvanskeligheder i din hverdag - det handler i særdeleshed om at arbejde med kompenserende strategier, og ikke kun at udbygge ordforrådet.
I den sidste lektion gennemgår vi indsatser til børn med grammatiske vanskeligheder enten i form af ordbøjninger eller sætningsopbygning.
Trine Printz er audiologopæd med 15 års erfaring med børn med talevanskeligheder. De seneste fem år har hun været klinikleder i Sprogklar ApS’ børnesprogsklinik, hvor hun har forløb med børn med tale- og sprogvanskeligheder, yder sparring til andre logopæder og holder oplæg, kurser og workshops. Sideløbende hermed er hun ekstern lektor på Syddansk Universitet, hvor hun varetager forskellige undervisnings- forsknings- og formidlingsopgaver. Trine har tidligere været ansat syv år i kommunalt regi ved PPR Langeland. Hun har desuden en ph.d. fra Odense Universitetshospital, hvor hun også har været ansat på øre-næse-halsafdelingen til at udrede børn med svære taleforstyrrelser.