Varighed ca. en time
Vil du gerne blive (endnu) bedre til at kommunikere med unge?
Grethe Lindbjerg Sørensen seneste bog "Gode samtaler med unge" giver en række forskellige måder at gribe samtalen med de unge an på. Boget er omdannet til et online kursus for lærere, pædagoger og voksne generelt der arbejder med unge. Kurset indeholder konkrete eksempler på, hvordan du med varierende samtaletyper kan skabe gode samtaler mellem dig som lærer/forælder og unge mennesker.
Kurset henvender sig til lærere, pædagoger, forældre, bedsteforældre, og andre voksne, der ønsker inspiration og ideer til gode samtaler med unge mennesker.
Forfatter Grethe Lindbjerg Sørensen er selvstændig teenagecoach, uddannelsesvejleder og kommunikationsterapeut. Hun har arbejdet med teenagere igennem mange år som efterskolelærer, vejleder og coach.
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
Vi tager en tur rundt om hvad det vil sige at have en god samtale - noget der kan være mange delte meninger om. Underviser kommer med sine egne tanker om hvad den gode samtale er, så der er fælles grundforståelse igennem kurset.
Underviser kommer med highlights man bør særligt opmærksom på når man har samtaler med unge mennesker.
Vi gennemgår nogle punkter man overveje når det er man har en samtale med unge mennesker: Hvorfor, hvornår og hvordan?
Vi kommer med bud på hvordan du kan bring svære emner op til elever - om det er bekymringer for en elev, ændring i adfærd, eller 'elefanten i rummet'.
Vi kommer med nogle overvejelser man bør huske når der kan opstå store føleleser eller følelsesudbrud.
Vi taler om et ofte stillet spørgsmål, nemlig, hvad gør man med tavse unge mennesker? Underviser kommer med overvejelser du skal huske når det er man mødes med tavshed.
Vi kommer ind på hvordan rendyrket ros ikke nødvendigvis er konstruktivt, og faktisk kan lægge press på de unge - i stedet for gør brug af konstruktiv anerkendelse.
Vi kommer med eksempler hvad man kan gøre når man vil rette eller ændre unges adfærd, så det ikke går ud over deres selvtillid og forstår årsagen til rettelsen.
Vi afrunder kurset med at komme med overvejelser man bør huske når man afrunder en samtale.
Grethe Lindbjerg er tidligere efterskolelærer og uddannelsesvejleder - nu selvstændig teenagecoach og fagbogsforfatter. Hun coacher unge mennesker, hvor hun bl.a. har været ansat på en idrætsefterskole og i Kriminalforsorgen. Hun tilbyder rådgivning om ungdomsproblemer og gode råd til livet i en teenagefamilie, samt familierådgivning.