Varighed ca. en time
Fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse – fra trivsel til dannelse er et kursus der handler om overgangen fra elev til studerende, altså unges bevægelse fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse. Her vil kurset helt konkret komme ind på, hvad undervisere på ungdomsuddannelser kan være opmærksomme på, i interaktionen med eleverne og ift. sig selv som både fagpersoner og som meddannere af unge.
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
Første lektion er en introduktion af kurset, samt en introduktion af underviserne.
Der fortsættes med overgangen fra elev til studerende - samt hvordan man kan gøre dette, på trods af forskellige undervisere m.m.
Der fortsættes fra emnet øjentjener til emnet at være en faktisk underviser. Her skal en kompleks verden gøres mindre kompleks, og se på de mennesker der kommer ind på en uddannelse.
Der fortsættes til hvordan man danner og skaber relationer, samt hvilke relationsmodeller der findes. Relationen skaber nærvær samt et fællesskab, som er det grundlæggende for at kunne undervise.
Der bliver på lektionen diskuteret hvilke personlige kompetencer man skal have, for at kunne varetage unge mennekser på en uddannelse.
Der snakkes på lektionen om hvilke mennesker der skal ud på den anden side, samt hvilke rollemodeller der skal være.
Sidste lektion omhandler hvad der skal til for at have et godt læringsmiljø. Undervisning er noget man har haft i mange år, og dette hjælper de unge mennesker med at afkode det læringsmiljø man befinder sig i.
Anette er uddannet Master i socialpædagogik ved Danmarks Pædagogiske Universitet og har i dette arbejde primært beskæftiget sig med fysisk og psykisk udviklingshæmmede unge og voksne samt med unge og voksne indenfor psykiatri- og misbrugsområdet. Hun er lektor på pædagoguddannelsen i UCL. Anette Schleicher har undervist på bl.a. daghøjskoler, Pædagogisk Assistent-uddannelsen samt på en lang række ungeprojekter på jobcenter. Hertil har hun arbejdet som ungdoms- og uddannelsesvejleder, været projektleder af EU projekter, undervist kommunale plejefamilier og anbringelseskonsulenter i faglige problemstillinger og disses håndtering, samt videreuddannet sig til MA i socialpædagogik.
Søren Bøjgård er uddannet folkeskolelærer og har bl.a. erfaring fra udskoling, suppleret af støttearbejde med børn og unge i udsatte positioner. Søren har en MA i specialpædagogik, er ansat som Lektor på UC Syddanmark og underviser primært i specialpædagogik på læreruddannelsen. Derudover er Søren Bøjgård konsulent ved NVIE (Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion) og har stået bag forskningsprojektet "Drengeliv i et inkluderende perspektiv".