Varighed ca. en time
Dette kursus sætter fokus på, hvad den nyeste forskning fortæller os om identificering og forebyggelse af skolefravær og skolevægring, og deltagerne får konkrete bud på strategier til at håndtere den komplekse problemstilling på skole- og kommuneniveau.
Mange kommuner og skoler har ikke en systematisk praksis i forhold til afdækning, identificering og opfølgning på elever med langtidsfravær, som reelt ikke modtager undervisning i lange perioder, og indsatserne over for elever med mere sporadisk, men for højt, fravær, varierer i systematik og intensitet. Der er derfor brug for et fokus på, hvilke komplekse problemstillinger og udfordringer der gør sig gældende i forhold til skolefravær på både skole- og kommuneniveau.
Læringsmål
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
Vi præsenterer kurset og dets eksistensberittigelse.
Ved brug af en model gennemgår vi de forskellige typer af fravær som barnet kan have, for bedre at kunne forstå grunden og løsningen.
Der er ikke kun ét svar på hvorfor et barn undgår skole - det er ofte en masse sammensatte grunde, hvilket vi vil gennemgå i denne lektion.
Vi gennemgår hvordan man kan lave en bedre systematisk indsats som organisation når man vil skabe en forandring i at mindske børns fravær.
Vi kommer med nogle gode råd til hvilke steder man kan finde hjælp til sin indsats af at forebygge skolefravær.
Vi gennemgår hvordan skoleledelsen har en særlig rolle i at være værdiskabende og rammesættende.
Vi nævner nogle gode skemaer og værktøjer man kan bruge når det er man planlægger og arbejder med forebyggelse af skolefravær.
Vi kommer med nogle råd fra forskeren Trud Harvik omkring arbejdet med skolefravær.
Vi tager en kort opsummering af kurset og dets pointer.
Vi gennemgår et par ofte stillede spørgsmål i forbindelse med skolefravær og skolevægring.
Mette Nors er tidligere skoleleder, forhenværende konsulent hos forlaget Dafolo og nu selvstændig pædagogisk konsulent. Mette er forfatter til bogen "Forebyg skolefravær" (2021), og har i en årrække arbejdet med udgangspunktet i skoleudvikling som samskabelse.