Varighed ca. en time
Udover at være en dygtig underviser, der med afsæt i en solid faglighed formidler dit fag, så kræver lærerrollen tillige gode samarbejdsevner. Én af de vigtigste samarbejdsrelationer er forældre og pårørende, og i dette samarbejde er der meget på spil.
Mødet mellem skolens sociale og faglige dagsorden og rollen som forældre kan let komme til at slå gnister, og stærke følelser kan komme til at løbe med dagsordenen. Vi sætter fokus på grundlaget for det gode forældresamarbejde, hvor perspektivtagning, anerkendelse og ressourcefokus er nøgleordene.
Med afsæt i menneskesynet i den pædagogiske tilgang KRAP (Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Praksis), kigger vi ind i, hvordan din tilgang som professionel kan skabe grundlag for et frugtbart samarbejde, hvor parterne spiller hinanden gode, og vi fokuserer på konkrete redskaber, som du alle kan tage direkte med hjem og bruge i dit daglige arbejde.
Kurset har fire overordnende formål:
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
Første lektion tager afsæt i det ressourcefokuserede forældresamarbejde, og vi ser bl.a. på, hvorfor det kan være så svært at samarbejde.
I anden lektion gennemgår vi mestringsstrategier, og ser desuden nærmere på anerkendelse - herunder anerkendelsens to ben.
Sidste lektion ser nærmere på det ressourcefokuserede forældresamarbejde.
Peter er uddannet psykolog (cand. pæd. psych.) i 2004, autoriseret og medlem af Dansk Psykologforening. Han har gennemgået efteruddannelse i kognitiv terapi. Og har siden starten af 2007 været tilknyttet PsykologCentret. Før Peter blev privatpraktiserende psykolog, arbejdede han som psykolog på et PPR-kontor (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning), hvor han især arbejdede med psykologiske undersøgelser, konsultativt arbejde, supervision og samtaleforløb. Inden Peter blev psykolog, blev han uddannet lærer i 1994, hvorefter han har undervist børn, unge og voksne. Ud over en omfattende undervisningserfaring har han arbejdet med projektudvikling, erhvervs- og uddannelsesvejledning samt ledelse.