Varighed ca. 2 timer
Generel intro til kurset ”Høj begavelse i skolen – hvad, hvorfor og hvordan”
Dette kursus har til formål at give deltagere en dybere forståelse af elever med høj begavelse, hvordan man identificerer dem, og hvordan man bedst understøtter deres udvikling og trivsel i skolen. Kurset tilbyder både teoretisk indsigt og praktiske værktøjer til at tilrettelægge undervisning og samarbejde, der imødekommer disse elevers særlige behov.
Formål
Målgruppe:
Kurset henvender sig til lærere, skoleledere, pædagoger og andre fagpersoner i og omkring grundskolen, der ønsker at styrke deres kompetencer i arbejdet med højtbegavede elever.
Læringsmål:
Deltagerne vil efter kurset:
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
Agendaen for lektion 1 er:
• Screening for tegn på høj begavelse i 1. klasse
• Forståelse af høj begavelse
• Høj begavelse i en grundskolekontekst
• Dygtig og/eller højt begavet?
• Definition af intelligens
Agenda for lektion 2:
• Hvad vil det sige at screene for tegn på høj begavelse
• Kendetegn på høj begavelse i trivsel og mistrivsel
• Tre centrale begreber i arbejdet med screening og identifikation
• Det nationale screeningsredskab til vurdering af tegn på høj begavelse
• Helhedsvurdering
• Opsamling på kendetegn, screening og skole-hjem-samarbejdet
Agendaen for lektion 3:
• Undervisningsdifferentiering i grundskolen i dag
• Behovet for differentiering
• Vygotsky og Blooms taksonomi
• 1-2-3 differentiering
• Eksempler på undervisningsdifferentiering
• Organisering og læringsmiljø i klassen
Agenda for lektion 4:
• De 10 hv’er
• De 120 ord
• De 10 h’er og stilladsering
• Samme stofområde – tre forskellige niveauer
• Regnehistorier
• Organisering af elever på tre niveauer
• Læringsmiljø og differentiering er tæt forbundet
• Opsamling
Agenda for lektion 4:
• Status på de tre indledende lister
• Refleksionsspørgsmål til det videre arbejde
• Opsamling
Rikke Christensen har i mere end 25 år arbejdet som lærer, leder og konsulent i folkeskolen. Siden 2016 har hendes primære fokus været på høj begavelse og undervisningsdifferentiering i grundskolen. Rikke er uddannet fra både lærerseminariet og universitetet. Hun er stifter af virksomheden Clever Consulting – fokus på højtbegavede børn og har siden 2016 arbejdet målrettet med kompetenceforløb til lærere, ledere og pædagoger i forhold til identifikation og undervisning af elever med høj begavelse. Dette gør hun blandt andet gennem foredrag, temadage, vejlederuddannelse og High Performance-forløb i hele landet. Rikke er en efterspurgt foredragsholder og debattør i forhold til højtbegavede elevers læring og trivsel i de danske skoler. Hun er som fagperson inviteret med som samarbejdspartner for Børne- og Undervisningsministeriet, for foreningen Gifted Children og har medvirket i tv, radio og podcasts.