Varighed 36 minutter
Det er vigtigt, at eleverne får mestringsoplevelser i det faglige læringsrum, men det er også vigtigt, at eleverne bliver udfordret på trods af forskellige forudsætninger og målsætning.
På kurset får du inspiration til og afprøver 10 forskellige arbejdsformer, som bl.a. giver:
Arbejdsformerne varierer fra en tidsramme på få minutter til en plan for et helt modul. Overordnede kendetegn ved alle arbejdsformerne er, at eleverne er i centrum i læringsrummet, og eleverne kan blive udfordret uanset forberedelsesgrad, evner og ambitionsniveau.
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
I første lektion vil Rudi gennemgå, hvordan man håndterer arbejdsform: 2 og 1.
I denne lektion besvarer Rudi spørgsmål; hvordan kan jeg som lærer udfordre eleverne til at vælge forskellige sværhedsgrader af opgaver i forberedelsen eller i selve afviklingen af modulet?
I denne lektion vil Rudi gøre dig klogere på, hvorfor så mange mennesker husker information bedre, når de formidler viden videre til andre.
I denne lektion vil Rudi forklare, hvordan du som lærer kan komme i kontakt med alle dine elever, lytte til deres pointer, give feedback og give dem konstruktive idéer.
Gode elevrelationer har rigtig stor betydning for elevernes faglige trivsel og læringsudbytte. Det samme gælder for gode elev- og lærerelationer, hvilket Rudi vil komme ind på i denne lektion.
Hvordan kan jeg som lærer tilgodese i undervisningen, at elever lærer, husker, motiveres på mange forskellige måder - det vil Rudi uddybe i denne lektion.
Den næste arbejdsgruppe vi skal se på er matrixgrupper med fokus og læring.
Hvordan kan man som lærer tydeliggøre hvilke fagord, fagbegreber og fagbetegnelser som eleverne med fordel kan få styr på, og få hver elev til at træne dem, som de er mindre gode til. Det vil Rudi klargøre i denne lektion.
Den næste arbjedsform vi skal kigge på kalder Rudi; Spørgsmål med forskellige sværhedsgrader.
Dette er ikke en arbejdsform som Rudi vil anbefale i første eller andet modul når man har sine elever. Det er bedst at eleverne kender hinanden ret godt. Denne arbejdsform skal nemlig skabe plads til individuelle forskelle og fremme faglige del.
Den sidste arbejdsform skal skabe et rum, hvor eleverne kan udfordres evt. skabe en lille konkurrencesituation, og få dem til at afprøve og formidle en masse faglige pointer.
Rudi er uddannet cand. mag. i historie og idræt fra SDU i 2006. I 2006 startede han med at undervise i gymnasieskolen og måtte tidligt erkende, at de arbejdsformer han kendte til, ikke var tilstrækkelige til at motivere alle elever til at indgå aktivt i det faglige læringsrum. Rudi søgte inspiration hos fagkollegaer og kollegaer med særlig interesse for didaktik. Han afprøvede kollegaernes erfaringer, evaluerede med mine elever, tilpassede, nuancerede og fortsatte søgningen efter nye inspirationskilder. I 2013 blev Rudi indstillet af to hans tidligere elever til Politikens Undervisningspris, hvor han blev tildelt førstepladsen. Dette medførte en interesse for Rudis arbejdsformer og erfaringer, hvilket han har udviklet til en kursusrække med fokus på didaktisk inspiration og vidensdeling.