Nyt udseende og funktioner på vej! Hold øje med din indbakke
Denne video er en forsmag på kurset. Start kurset for at se alle lektioner og hente kursusmaterialet.

Om kurset

Udgivet d. 2023-08-10

Dansk som andetsprog - Supplerende

Varighed ca. en time

Hvilke elever skal modtage undervisning i dansk som andetsprog supplerende? Få her et indblik i hvordan du kan organisere indsatserne og tilrettelægge disse i praksis. Hvad skal du være opmærksom på i forbindelse med elevens andetsprogstilegnelse, og hvornår er eleven færdig med at modtage dansk som andetsprog supplerende? Det og meget mere får du svar på i dette kursus.

Læringsmål

  • Organisere indsatserne
  • Tilrettelæggelse i praksis
  • Hvornår eleven er færdig med at modtage dansk som andetsprog
  • Særlige behov

Målgruppe

Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.

Lektioner

1.  Organisering af faget

Vi tager udgangspunkt i kurset gennem en eksemplarisk fiktiv elev, og hvad det vil sige at være en tosproget elev. 

7 minutter

2.  Andetsprogstilegnelsens fem faser

Vi gennemgår modellen over de faser af tilegnelse af et nyt sprog i forhold til tosprogede elever. 

4 minutter

3.  Hvordan i praksis

Vi kommer ind på de tre parametre der skal til for at en elev kan fuldt indsluses i den almene undervisning.  

19 minutter

4.  Løbende vurdering og opfølgning

Vi taler om fordelene ved løbende vurdering af tosprogede elevers sprogudvikling - og hvilke krav der stilles for de elever. 

6 minutter

5.  Hvad har vi lært

VI tager en kort opsummering af de pointer vi har haft i kurset. 

3 minutter

6.  FAQ

Vi gennemgår nogle ofte stillede spørgsmål vedrørende arbejdet med tosprogede elever. 

7 minutter

Dansk som andetsprog - Supplerende

Lisbeth Hædersdal

Lisbeth Hædersdal

Organisationsudvikler og sproglig vejleder

Lisbeth er konsulent i virksomheden "Sprog i Fokus", hvor hun understøtter udviklingen af arbejdet med tosprogede elever i kommuner, på skoler og videregående uddannelsesinstitutioner. Her tilbyder hun blandt andet vejledning/rådgivning og sparring, indenfor lovgivning, implementering og organisering af dansk som andetsprog og sproglig udvikling. Hun arbejder endvidere som sproglig vejleder på Ole Rømer-Skolen i Høje Taastrup, hvor hun arbejder med at implementere de obligatoriske sprogprøver, samt skabe en systematik for arbejdet med dansk som andetsprog og sproglig udvikling.