Varighed ca. en time
Hvilke elever skal modtage undervisning i dansk som andetsprog supplerende? Få her et indblik i hvordan du kan organisere indsatserne og tilrettelægge disse i praksis. Hvad skal du være opmærksom på i forbindelse med elevens andetsprogstilegnelse, og hvornår er eleven færdig med at modtage dansk som andetsprog supplerende? Det og meget mere får du svar på i dette kursus.
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
Vi tager udgangspunkt i kurset gennem en eksemplarisk fiktiv elev, og hvad det vil sige at være en tosproget elev.
Vi gennemgår modellen over de faser af tilegnelse af et nyt sprog i forhold til tosprogede elever.
Vi kommer ind på de tre parametre der skal til for at en elev kan fuldt indsluses i den almene undervisning.
Vi taler om fordelene ved løbende vurdering af tosprogede elevers sprogudvikling - og hvilke krav der stilles for de elever.
VI tager en kort opsummering af de pointer vi har haft i kurset.
Vi gennemgår nogle ofte stillede spørgsmål vedrørende arbejdet med tosprogede elever.
Lisbeth er konsulent i virksomheden "Sprog i Fokus", hvor hun understøtter udviklingen af arbejdet med tosprogede elever i kommuner, på skoler og videregående uddannelsesinstitutioner. Her tilbyder hun blandt andet vejledning/rådgivning og sparring, indenfor lovgivning, implementering og organisering af dansk som andetsprog og sproglig udvikling. Hun arbejder endvidere som sproglig vejleder på Ole Rømer-Skolen i Høje Taastrup, hvor hun arbejder med at implementere de obligatoriske sprogprøver, samt skabe en systematik for arbejdet med dansk som andetsprog og sproglig udvikling.