Varighed ca. en time
Lisbeth Hædersdal fra “Sprog i Fokus” fortæller om dansk som andetsprog Basis. Formålet med dette kursus er at tydeliggøre, hvornår en tosproget elev har brug for basisundervisning i dansk som andetsprog, og hvornår eleven overgår til dansk som andetsprog supplerende og almen- undervisning. Lisbeth dykker ned i hvilke organiseringsformer der gør sig gældende indenfor området, og kommer med handleanvisende praksiseksempler.
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
Vi introducerer underviser og kurset
Vi introducerer nogle eksemplariske fiktive to-sprogede elever som vi vil tale ud fra igennem kurset. Vi gennemgår også hvad det vil sige at være en to-sproget elev.
Vi gennemgår en model med fem faser man kan opdele andetsprogstilegnelses process i.
Vi ser på de overvejelser man skal gøre sig i undervisningsmateriale til modtagelsesklasser.
Vi ser på de måder hvordpå man som lærer kan vurdere hvornår en elev er færdig med basisundervisning, ud fra krav fra fællesmål for basisundervisning.
Vi tager en kort opsummering af kurset
Vi gennemgår nogle ofte stillede spørgsmål i forbindelse med arbejde med tosprogede elever.
Lisbeth er konsulent i virksomheden "Sprog i Fokus", hvor hun understøtter udviklingen af arbejdet med tosprogede elever i kommuner, på skoler og videregående uddannelsesinstitutioner. Her tilbyder hun blandt andet vejledning/rådgivning og sparring, indenfor lovgivning, implementering og organisering af dansk som andetsprog og sproglig udvikling. Hun arbejder endvidere som sproglig vejleder på Ole Rømer-Skolen i Høje Taastrup, hvor hun arbejder med at implementere de obligatoriske sprogprøver, samt skabe en systematik for arbejdet med dansk som andetsprog og sproglig udvikling.