Varighed ca. 2 timer
Dette er et fagligt kursus med fokus på skrivning som skriftlig formulering i indskolingen. Det vil sige for elever i børnehaveklassen og frem til og med 3. klasse. Der vil både blive lagt vægt på skriftlig formidling og det at skrive sig til læring.
Du kan tage modulerne enkeltvis, hvis du ønsker at finde noget helt specifikt. Der er en rød tråd gennem forløbet, så det er en fordel at følge hele forløbet.
Kurset har fire overordnede formål:
Du bliver præsenteret for et bredt fagligt indhold på kurset. Det er vigtigt for, at du både kan opbygge din viden, men samtidig også være klar til at tage din viden med direkte ind i klasseværelset og forfine din nuværende undervisning. Derfor bliver du præsenteret for følgende:
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
Denne lektion kommer omkring definitionen af skrivning i indskolingen, skriveformål og motivation.
Denne lektion handler om forskning i forhold til skrivning i indskolingen. Lektionen gennemgår de fire trin i skriveudviklingen, samt hvilke forventninger vi kan stille til eleverne, når de skriver.
Denne lektion indeholder en gennemgang af forskellige metoder til skrivning i indskolingen - herunder opdagende skrivning, genreskrivning, skriveskabeloner og skriveordrer.
Denne lektion handler om undervisning i skrivning. Vi kommer omkring skrivetræning, moddellering og stilladsering, skriveskabeloner, fastholdelse af viden, skriveordrer og eksempler på forløb.
Denne lektion handler om feedback og korrektur, og vi ser på hvordan, hvornår og hvorfor? Lektionen indeholder også ideer til aktiviteter til forståelse af korrektur.
Denne lektion handler, hvilke fordele og ulemper der er ved henholdsvis håndskrivning og tastatur.
Kristina er læsevejleder og grundlægger af Læsekarrusellen. Hun underviser selv på alle kurser og afholder foredrag m.v.