Varighed 37 minutter
Der skal være en rød tråd i skrivearbejde, og på mellemtrinnet skal eleverne møde mange forskellige skriveudfordringer, og de skal have stilladser til at finde rundt i tekstlandskabet.
Hvordan skriver vi i samme "retning"? Bigitte Therkildsen kommer med inspiration og konkrete eksempler på hvordan vi kan arbejde med skrivning som en proces. Der skal være en rød tråd i skrivearbejde, og på mellemtrinnet skal eleverne møde mange forskellige skriveudfordringer. og de skal have stilladser til at finde rundt i tekstlandskabet. I kurset ser vi også eksempler på arbejdet med modeltekster.
Birgitte Therkildsen er dansklærer gennem 25 år, tidligere fagkonsulent i Undervisningsministeriet og Dansklærerforeningen - og i dag selvstændig konsulent i danskfaget.
Vi introducerer emnet skrivning og hvordan der i fællesmål sættes fokus på at elever begynder at have forståelse for kontekst, afsender og modtager.
Vi taler om stilladsering af rammer for elevernes skriveprocecss og kommer ind på en model der kan bruges som reminder for teksters kontekst og hensigt.
Vi går mere i dybden med de fire faser i skriveprocessen, og starter med førskrivefasen.
Efter at have talt om førskrivefasen, gennemgår vi næste skridt, skrivefasen.
Vi ser på revideringsfasen og det at man skal motivere eleverne til at ville revidere deres tekster når de først er skrevet færdigt.
Vi taler om brug af, og arbjede med, modeltekster og vigtigheden af at have et lager af dem som elever kan bruge som inspiration.
Vi gennemgår et eksemplarisk skriveforløb fra Gyldendal, 'Det gjorde indtryk' og ser på hvordan det inddrager alle skriveprocesser.
Birgitte Therkildsen er dansklærer gennem 25 år, har en diplomuddannelse i dansk fra 1999, er fagkonsulent i dansk i Undervisningsministeriet fra 2001-2010, danskfaglig konsulent i Dansklærerforeningen fra 2010-2015. Birgitte er i dag selvstændig og tilbyder kurser og konsulentopgaver landet over indenfor dansk i grundskolen. Birgitte er desuden censor og medlem af opgavekommissionen for dansk skriftlig fremstilling.