Varighed ca. 2 timer
Det overordnede formål med kurset er at dele konkrete værktøjer og erfaringer med PBL, som kan bruges i din egen praksis, både på lærer- og ledelsesniveau.
Projektbaseret læring er en undervisningsmetode, som med fuld fart, stor appel og pædagogisk begejstring er på vej ind i det danske uddannelsessystem. På flere og flere af landets grundskoler stilles spørgsmål som:
Kurset klæder læseren teoretisk og praktisk på til at kunne besvare ovenstående spørgsmål. Den beskriver et didaktisk ståsted, som på tværs af grundskolens mange faggrupper, kan fungere som fælles sprog.
Bogen er til alle, der interesserer sig for børn, læring og kreativitet.
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
Vi kommer ind på hvad fordelene ved PBL kan være og grunden til at bruge det.
Vi gør brug af en model som nævner de 5 typer af PBL forløb man kan bruge i undervisningen.
Vi gennemgår en definition af hvad der menes med innovationskompetence, og hvordan man dele den op i 5 grundkompetencer koplingskompetencer man som lærer kan inkorporere i alle sine fag og ikke kun specifikt i et design eller naturfagligt fag.
Vi gennemgår modellen 4K Kompasset, der består af de fire karakteristika som vi arbejder med i 21st century skills:
Vi gennemgår modellen karakteregenskabshjulet (oversat fra Bill Lucas model 'Tenacity') og hvordan den kan bruges til at guide elevers udvikling i deres projektarbejde.
Vi taler om læringssyn og den måde man kan beskrive og forstå læring.
Vi gennemgår modellen for dimensionen, metalæring, som hænger tæt sammen med den innovative kompetence og den innovative elev. Modellen er designet til at hjælpe læreren med at give elever redskaber til at reflerektere over deres læringsprocess.
Vi tager en hurtigt afrunding af første del af kurset, før vi fortsætter med hvordan man desginer et undervisningsforløb.
Vi gennemgår hvordan man som lærer kan designe et undervisningsforløb og de ting man bør have inkorporeret i det.
Vi taler om iterationsmodeller og hvordan man kan arbejde med iterationsmodeller i flere skaleringer.
Vi taler om grundsten nr. 3, produktet. Produktet i PBL kan have en lagt større variation og eleverne kan have mere medbestemmelse i hvad de vil arbejde med.
Vi gennemgår et projektstyringsredskab til at få overblik og skrive aftaler ned i.
Iterationsmodeller er delt op i faser og i denne lektion vil vi se på et redskab til hjælpe dig med hvad der skal være fokus på i hver fase.
Vi kommer med nogle eksempler som underviser har haft, til inspiration.
Introduktion til projekbaseret læring.
I denne lektion for du en introduktion til de 5 typer forskellige projekter.
I denne lektion skal vi kigge på indholdet der skal være i undervisningen. Og til der bruger vi modellen 'De 8 grundelementer'.
Forsættelse af de 8 grundelementer.
I denne lektion vil Søren sætte flere ord på modeller der kan hjælpe dig med at sætte nogle faglige mål på eksemplevis innovationskompetancer, karakteregenskaber og metalæring.
I denne lektion kommer Søren ind på Karakteregenskabshjulet, som er et planlægningsværktøj.
I følgende afsnit vil du blive klogere på PBL's Kompetancemodel, der bygger på beskrivelsen af en innovativ elev.
I denne lektion vil Søren forklare, hvorfor det er vigtigt at lave en persona til sin målgruppe.
Det giver rigtig god mening, når man arbejder med projektbaseret læring og innovation, at have fokus på visuel formidling. Det vil Søren gøre dig klogere på i denne lektion.
Når man arbejde med projektbaseret læring, er det en rigtig god ide af lave en projektvæg, som er et fælles redskab for hele klassen.
Opsumering.
Søren Peter er forfatter og Co-founder af Klimazirkus, som hjælper skoler med at implementere PBL i deres undervisning - med fokus på FN verdensmål. Søren Peter er desuden ansvarlig for Astra Talentvejlederuddannelse i samarbejde m. KP samt Science Talenters Grundskolenetværk og den Kommunale Talentpakke.