Denne video er en forsmag på kurset. Start kurset for at se alle lektioner og hente kursusmaterialet.

Om kurset

Udgivet d. 2023-08-23

Narrativ Terapi - teori og metode

Varighed 44 minutter

Hør mere om narrativ terapi, herunder hvordan du adskiller problemet og personen, hvordan man åbner op for alternative fortællinger og skaber en forståelse for problemets eksistens.

Læringsmål

  • Pædagogik 
  • Kommunikation

Målgruppe

Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.

Lektioner

1.  Problemet er problemet

Første lektion omhandler historier - både den vi lærer og dem vi fortæller. Nogle historier kan tynge en person, som gør at deres historier ikke bliver en korrekt fortællign af dem selv.

7 minutter

2.  Det dominerende og det foretrukne narrativ

Det fortsættes med den dominerende problemfortælling, som typisk er hvad man gerne vil have løst. Her præsenteres også handlingens- og meningens landskab.

5 minutter

3.  Positionskort

På denne lektion foldes problemfortællingen, hvor selve problemet analyseres, og herved kan sættes i nogle kasser. Herfra kan man arbejde med problemet.

13 minutter

4.  Stilladsering

De unikke hændelser er blevet identificeret, så der nu vil kunne arbejdes med dem. Nederste niveau i stilladsering er hermed lavet, og der kan fortsættes opad. 

5 minutter

5.  Normer og værdier

Efter at bearbejdet problemerne, kan der nu arbejdes videre med normer, kultur, opvækst, personer m.m. som også former os som mennesker. 

5 minutter

6.  Andre anvendelser

På den sidste lektion vil Christoffer fortælle lidt om hvordan man ellers kan benytte narrativ terapi. Her kan man bl.a. benytte det i familieterapi, parterapi m.m., da man ofte kan invitere folk med i terapien.

9 minutter

Narrativ Terapi - teori og metode

Christoffer Kølgaard

Christoffer Kølgaard

Indehaver af Den Krøllede Hjerne.

Christoffer er uddannet psykolog fra Københavns Universitet og er autoriseret af Psykolognævnet. Inden han blev selvstændig arbejdede han som klinisk psykolog i psykiatrien, men har også tidligere arbejdet som erhvervspsykolog i AS3 og som neuropsykolog på Børneungecenter for Rehabilitering.