Varighed 44 minutter
Hør mere om narrativ terapi, herunder hvordan du adskiller problemet og personen, hvordan man åbner op for alternative fortællinger og skaber en forståelse for problemets eksistens.
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
Første lektion omhandler historier - både den vi lærer og dem vi fortæller. Nogle historier kan tynge en person, som gør at deres historier ikke bliver en korrekt fortællign af dem selv.
Det fortsættes med den dominerende problemfortælling, som typisk er hvad man gerne vil have løst. Her præsenteres også handlingens- og meningens landskab.
På denne lektion foldes problemfortællingen, hvor selve problemet analyseres, og herved kan sættes i nogle kasser. Herfra kan man arbejde med problemet.
De unikke hændelser er blevet identificeret, så der nu vil kunne arbejdes med dem. Nederste niveau i stilladsering er hermed lavet, og der kan fortsættes opad.
Efter at bearbejdet problemerne, kan der nu arbejdes videre med normer, kultur, opvækst, personer m.m. som også former os som mennesker.
På den sidste lektion vil Christoffer fortælle lidt om hvordan man ellers kan benytte narrativ terapi. Her kan man bl.a. benytte det i familieterapi, parterapi m.m., da man ofte kan invitere folk med i terapien.
Christoffer er uddannet psykolog fra Københavns Universitet og er autoriseret af Psykolognævnet. Inden han blev selvstændig arbejdede han som klinisk psykolog i psykiatrien, men har også tidligere arbejdet som erhvervspsykolog i AS3 og som neuropsykolog på Børneungecenter for Rehabilitering.