Varighed 42 minutter
I løbet af dette kursus skal du få indsigt i hvordan du selv medierer når du giver omsorg og hvad du gør for at barnet skal lære at være en del af en kultur.
Hvornår du skal følge barnet og hvornår du skal vise barnet en vej gennem vejledning? Finn Thomsen fortæller med gode eksempler, hvordan pædagogen og læreren vejleder, når hun balancerer mellem omsorg og dannelse. Med udgangspunkt i at mennesker lærer gennem relationer og den vidende person fungerer som forbillede, gennemgår Finn Thomsen hvordan dannelse og omsorg i børnehaven og førskolen foregår ved at mediere læring. I en bredere kontekst er det både forældre og professionelle som støtter og hjælper barnet i dets udvikling f eks ved sprogstøtte, motorisk støtte og i det hele taget når barnet skal lære at være en del af en kultur.
Vi forklarer først teorien og begrebet mediering, så vi har en fælles forståelse.
Vi taler videre om ud af Reuven Feuersteins teori om mediering og intelligens, og de tre niveauer mediering foregår i.
Vi gennemgår modellen om de tre universelle medieringsparametre.
Vi taler om brug af ordet 'vejledning' og de forbindelser der er mellem det og mediering.
Vi kommer ind på de seks medierings parametre og gentager de tre universelle parametre.
Vi gennemgår en model til diskussion af denprofessionelle voksnes rolle som partner og vejleder.
Vi kommer ind på hvordan man kan bruge det teori vi har gennemgået i kurset, og handle på det.
Finn Thomsen er lektor ved UC SYD og arbejder især med socialpædagogik og vejledning.