Denne video er en forsmag på kurset. Start kurset for at se alle lektioner og hente kursusmaterialet.

Om kurset

Udgivet d. 2023-08-15

Low arousal

Varighed ca. en time

Børn, der kan opføre sig ordentligt, gør det. Vi voksne har ansvaret for barnets adfærd: Vi skal smitte børnene med ro i stedet for at stresse dem med affektudsving og skældud. Low Arousal gør endeligt op med konsekvenspædagogikken.

Metoderne og filosofien bag Low Arousal-tilgangen er udviklet af Dr. Andrew A. McDonnell i de sene 1980’ere – selve begrebet Low Arousal blev først taget i brug i 1994. Grundlaget for udviklingen af Low Arousal-tilgangen var, at McDonnell op igennem 80’erne oplevede, at ansatte på specialinstitutioner blev undervist i metoder, som mest af alt lignede selvforsvar. McDonnell satte sig for at udvikle et forskningsbaseret system, der byggede på en ikkevoldelig og konfliktnedtrappende tilgang. McDonnell lagde vægt på, at man ser på barnets adfærd som en strategi til at klare en svær situation og ikke som et udtryk for dårlig opdragelse eller oppositionel adfærd.

Low Arousal-tilgangens grundtanke ligger tæt op ad Ross Greenes smukt formulerede sætning ”Børn, der kan opføre sig ordentligt, gør det”. Man bør derfor ikke lægge ansvaret for konflikter og problemadfærd over på barnet. Hvis barnet en gang har mistet kontrollen over sig selv, er det den professionelles ansvar at udarbejde en pædagogisk plan, der minimerer risikoen for at det sker igen.

Low Arousal blev oprindeligt udviklet til håndtering af problemskabende adfærd inden for autismespektret. I dag bliver tilgangen også brugt i andre situationer, hvor der kan opstå problemskabende adfærd som f.eks. udviklingshæmning, ADHD og demens. Efter min mening er der grund til at implementere metoderne inden for fx almenområdet i skoler, børnehaver og psykiatrien. Set i lyset af, hvordan inklusion i folkeskolen er blevet et politisk fokusområde, er det vigtigere end nogensinde, at lærere og pædagoger får nogle metoder, der virker i arbejdet med børn med særlige behov.

Læringsmål

  • Kommunikation
  • Pædagogik
  • Kultur

Lektioner

1.  Introduktion

VI introducerer underviser og emnet "low arousal"

2 minutter

2.  Begræber

Vi gennemgår nogle af de fagbegreber som vil være igennem kurset, så der er et fælles forståelsesgrundlag gennem kurset. 

7 minutter

3.  Tilgangen

Vi gennemgår den pædagogiske tilgangsdel i low arousal, da det er fundamentet for de metoder man gør brug af i low arousal. Tilgangsdelsen kan deles op i tre dele: 

  • Menneskesyn
  • Ansvars-princippet
  • Kontrol-princippet 
7 minutter

4.  Ansvarsprincippet

Vi ser på anden element af 'Low arousals' pædagogiske tilgang: ansvarsprincippet. 

8 minutter

5.  Kontrolprincippet

Vi gennemgår tredje element i 'Low arousal's pædagogiske tilgang: Kontrol-princippet.

12 minutter

6.  Metoden

Vi ser nu på metoden i 'Low arousal'. Før har vi set på det man bør undgå, men nu ser vi på det man bør gøre og de værktøjskasser vi har. Til det bruges affektudbrudsmodellen som kan hjælpe med at se hvornår et givent værktøj bør bruges. 

10 minutter

7.  Evaluering

Efter at have gennemgået hvad man kan gøre i en konmflikt tager vi nu fat i evalueringsværktøjet og ser på hvordan man evaluerer efter en konflikt. Hvad gik galt, og hvordan kan vi lære af det?

7 minutter

8.  Forandring

Vi ser på den sidste værktøjskasse, forandringsværktøjskassen, som indeholder metoder til at undgå at de samme konflikter opstår igen. 

26 minutter

9.  Opsummering

Vi tager en kort opsummering af de aspekter vi har nået at gennemgå i 'Low arousal'.

4 minutter

Jakob Kjærby

Jakob Kjærby

Indehaver af LowArousal.dk

Jakob er uddannet lærer i år 2000, men har siden 1995 arbejdet i forskellige sammenhænge med børn og unge med særlige behov. Hans virksomhed er oprettet med det formål at udbrede viden om børn og unge med udviklingsforstyrrelser og/eller problemskabende adfærd.