Varighed ca. en time
Robotterne kommer! – også i børnehaven. Jari Due Jessen fortæller om leg og læring med digital teknologi målrettet dagtilbud. Jari giver os indsigt i, hvorfor vi bør arbejde med den digitale teknologi, hvad den kan bruges til og hvad vi skal være særligt opmærksomme på for at opnå skabende og kreative processer. Robotter og digitale sproglige værktøjer præsenteres som redskaber til vores dagligdag. Husk at vi skal turde at fejle og holde på legestemningen for at skabe et læringsmiljø med digital teknologi, hvor børnene kan udfolde sig og blive udfordret.
Jari Due Jessen er it-didaktisk konsulent, Ph.d. og tidligere tilknyttet Københavns Professionshøjskole.
Læringsmål
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
I denne lektion vil Jari fortælle, hvorfor vi skal arbejde med teknologien, hvordan kan vi bruge den mm.
Når vi kigger på børn og læring, så er der flere ting, der er vigtige - især når vi kigger på dagtilbud.
I denne lektion vil Jari fortælle mere om, hvordan vi skaber leg hos børn.
Det er vigtigt at forstå koncepterne for, hvordan børn arbejder og lærer nye koncepterne at kende - at gå fra det konkrete til det abstrakte.
De pædagogiske positioner går ud på, hvor vi placerer os i forhold til børnene.
Jari er uddannet M.sc. i IT, digital design og kommunikation, samt en ph.d. i leg, teknologi og læring (Playware) fra DTU. Han har en passion for at implementere teknologi som kreative og skabende værktøjer, og fokuserer på at bruge det digitale til at udvikle og transformere organisationer. Han har erfaring fra dagtilbud, skoler og virksomheder, samt en solid baggrund i at udvikle og implementere digitale ambitioner. Han er grundlægger af Digiplay, en freelance konsulentvirksomhed, der arbejder med teknologi, programmering og it-kreativitet for børn. Tidligere har Jari også haft en centralt rolle i opbygningen af den nationale forening Coding Pirates, der promoverer it-kreativitet for børn og unge.