Varighed 29 minutter
Hvordan skal implementering af fagets teknologiforståelse foregå på skolen. Maria Damlund guider dig igennem lærerens og ledelsens roller i den udfordrende proces.
Implementering af et nyt fag er altid komplekst. Kurset giver derfor en introduktion til både ledelsen, vejlederne og lærernes forskellige roller i processen - samt almindelige udfordringer for alle grupper! Kurset giver også gode råd til anvendelse af en progressionsplan som ét af værktøjerne for at styre processen.
Maria Damlund er lærer og medlem af UVMs skrivegruppe for faget Teknologiforståelse.
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
Vi starter med at tale om hvorfor teknologiforståelse er et vigtigt og relevant fag.
Vi diskuterer hvordan vi sætter mål for teknologiforståelse.
Vi snakker her om hvordan vi kan implementere de mål vi har sat os og fra ledelsens synspunkt.
Vi fortæller hvordan man som ledelse kan hjælpe med at implementere teknologiforståelse.
Vi beskriver hvorfor og hvordan man gør brug af vejlederfunktionen
Vi beskriver hvordan man kan gøre brug af en progressionsplan for at hjælpe lærerne.
Vi fortæller om hvordan lærerrollen kan have mange nye facetter, hvilket man skal være opmærksom på.
I denne lektion gennemgår vi nogle af de udfordringer som kan opstå i implementeringen af det nye fag.
Vi opsummerer de pointer der indtil videre har været i kurset.
Vi forklarer hvordan vi kan bruge teknologifortåelse i flere fag.
Maria Damlund er lærer og medlem af UVMs skrivegruppe for faget Teknologiforståelse.