Nyt udseende og funktioner på vej! Hold øje med din indbakke
Denne video er en forsmag på kurset. Start kurset for at se alle lektioner og hente kursusmaterialet.

Om kurset

Udgivet d. 2023-09-05

Dialogorienteret undervisning

Varighed ca. en time

Hvad karakteriserer dialogorienteret undervisning og hvad er de grundlæggende kvaliteter ved denne form? Bliv klogere på hvordan klasse- og par-dialoger kan gribes an.

Hvorfor egentlig dialogorienteret undervisning? Med udgangspunkt i denne undren præciserer Ole Løw begrebet dialog og de grundlæggende kvaliteter ved dialogorienteret undervisning. Kurset indeholder også overvejelser om hvordan klasse- og par-dialoger kan gribes an, og der gives eksempler på andre dialogstrukturerer, som kan fremme dialogorientering og aktiv deltagelse.

Læringsmål

  • Forståelse for begrebet dialogorienteret undervisning 
  • Indsigt i forskellige dialogstrukturerer som understøtter dialogorientering undervisning

Målgruppe

Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.

Lektioner

1.  Introduktion

Vi introducerer kurset og underviser, hvor vi præsenterer undervisningsmodellen, dialogorienteret undervisning, og hvorfor den er vigtig at gøre brug af.

9 minutter

2.  De 6 kendetegn ved dialogorienteret undervisning

Vi gennemgår de punkter der kendetegner og som man bør have når man har en dialogorienteret undervisning for at føre en succesful undervisning.

7 minutter

3.  Klasserumsdialog

I denne lektion gennemgår vi de regler som man som lærer bør bruge når man skal støtte elever i at lære god klasserumsdialog.

16 minutter

4.  Dialogstrukturer

Vi gennemgår de forskellige dialogstrukturer man kan gøre brug af i undervisningen og hvad deres enkelte styrker er.

10 minutter

5.  Afslutning

Vi afrunder kurset ved at tale om hvordan man kan gøre sin formidling mere dialogisk.

4 minutter

Dialogorienteret undervisning

Ole Løw

Ole Løw

Lektor, forfatter og ekstern redaktør

Ole er uddannet cand.psych. Han er tidligere lektor ved VIA University College, lærer-uddannelsen i Aarhus og underviser på den pædagogiske diplomuddannelse i Psykologi og Vejledning & supervision samt på kandidatuddannelsen i psykologi ved Danmarks Lærerhøjskole og senere Danmarks Pædagogiske Universitet.