Varighed ca. en time
Hvad karakteriserer dialogorienteret undervisning og hvad er de grundlæggende kvaliteter ved denne form? Bliv klogere på hvordan klasse- og par-dialoger kan gribes an.
Hvorfor egentlig dialogorienteret undervisning? Med udgangspunkt i denne undren præciserer Ole Løw begrebet dialog og de grundlæggende kvaliteter ved dialogorienteret undervisning. Kurset indeholder også overvejelser om hvordan klasse- og par-dialoger kan gribes an, og der gives eksempler på andre dialogstrukturerer, som kan fremme dialogorientering og aktiv deltagelse.
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
Vi introducerer kurset og underviser, hvor vi præsenterer undervisningsmodellen, dialogorienteret undervisning, og hvorfor den er vigtig at gøre brug af.
Vi gennemgår de punkter der kendetegner og som man bør have når man har en dialogorienteret undervisning for at føre en succesful undervisning.
I denne lektion gennemgår vi de regler som man som lærer bør bruge når man skal støtte elever i at lære god klasserumsdialog.
Vi gennemgår de forskellige dialogstrukturer man kan gøre brug af i undervisningen og hvad deres enkelte styrker er.
Vi afrunder kurset ved at tale om hvordan man kan gøre sin formidling mere dialogisk.
Ole er uddannet cand.psych. Han er tidligere lektor ved VIA University College, lærer-uddannelsen i Aarhus og underviser på den pædagogiske diplomuddannelse i Psykologi og Vejledning & supervision samt på kandidatuddannelsen i psykologi ved Danmarks Lærerhøjskole og senere Danmarks Pædagogiske Universitet.