Varighed ca. 2 timer
Dorthe Hölck giver dig indblik i, hvad det betyder for et barn at have autisme spektrum forstyrrelse i en skolekontekst. Du får faglig inspiration til at møde og forstå barnet , inkluderer dets omgivelser og undgå typiske faldgruber i en skolehverdag. Dorthe kommer også ind på betydningen af forældresamarbejde og udfordringer med barnets egen stemme. Kurset giver dig samlet indsigt i centrale overvejelser og praktiske tilgange for at skabe udvikling og trivsel.
Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.
Vi introducerer underviser og gennemgår formålet med kurset.
Vi gennemgår hvorfor diagnosen gives og hvordan autisme påvirker hjernen.
Vi taler om kompensations strategier og kontekst for vores tilgang til inklusion af børn på autisme spektret.
Vi gennemgår Lorna Wings triade og fortæller om empati og hvordan personer med ASF kan håndtere det.
Vi fortæller om eksekutive funktion - den funktion af hjernen som bla.a. hjælper os med at danne overblik og husk - og hvordan den kan forstås og deles op. Vi ser på hvordan børn og unge på autismespektrets eksekutive funktioner påvirkes af deres diagnose.
Vi gennemgår Aaron Antonovskys model for læring og de forudsætninger for følelse af sammenhæng som er nødvendigt hos barnet. Vi ser på hvordan man med den viden kan prøve at skabe forudsætninger for børn og unge på autisme spektret så de kan være med i undervisning og undgå stress og uoverskuelighed.
Vi forklarer om belastningsbalancen og hvordan man ved brug af den kan lede til håndterbarhed hos barnet - og hvordan det er vigtigt at være i kommunikation med det enkelte barn da udfordringer kan være meget individuelt.
Vi taler om vigtigheden af at være opmærksom på hvordan du som lærer kan tænke i inklusion og hvordan du i din undervisning kan kigge efter tegn på at elever på autismespektret ikke får den hjælp de har brug for.
Vi taler om hvordan man bla.a. ved brug af en ekstern fagperson kan få barnet til at tale om hvordan de har det og hvad der virker for dem.
Vi fortæller i denne lektion om hvad en "go between" er og hvordan de kan bruges som støtte for børn og unge med autisme.
Dorthe er uddannet Cand.scient.soc og tilbyder rådgivning til børn, unge og voksne med ASF og ADHD, selvforståelsesforløb som er individuelt tilrettelagt, rådgivning forældre og pårørende, faglig vejledning til fagpersoner. Hun har tidligere arbejdet som: afdelingsleder på Langagerskolen i Viby J, været leder af SORAS, samt været udviklingschef på autismeområdet i Region Midtjylland. Til dagligt arbejder hun som selvstændig konsulent i eget konsulentfirma, Go Between.