Denne video er en forsmag på kurset. Start kurset for at se alle lektioner og hente kursusmaterialet.

Om kurset

Udgivet d. 2023-08-25

Arbejd med børn og unges mentale trivsel

Varighed ca. en time

At have mentale udfordringer er noget mange mennesker vil opleve i løbet af deres liv. Over 15 af alle børn og unge i Danmark oplever at blive diagnosticeret med en psykisk diagnose inden fyldte 18 år, så som angst, depression og ADHD. Udfordringer, der har store negative i konsekvenser for både dem selv, deres familie og vores samfund. Et øget fokus på mental trivsel og viden om mentale problemer, kan hjælpe børn og unge bedre håndtere deres egne mentale udfordringer.

Læringsmål

  • Overordnet teoretisk gennemgang af de mest almindelige mentale problemer og udfordringer blandt børn og unge. 
  • Præsentation af konkrete redskaber og metoder, der kan bruges som en tidlig forebyggende indsats for at begrænse og bremse udviklingen af alvorlige mentale lidelser. 
  • Eksempler på, hvordan man kan arbejde med børn og unge, der oplever udfordringer med ængstelighed, tristhed, opmærksomhed, adfærd, selvværd eller skolefravær. 
  • Særlige behov 
  • Relation til elever

Målgruppe

Kurset henvender sig til lærere, pædagogisk personale, skoleledere og andre i kommunen med interesse for emnet.

Lektioner

1.  Introduktion

Første lektion er en introduktion af kurset, samt hvad man kan forvente af udbytte på dette kursus.

et minut

2.  Bekymring

Der præsenteres de 6 udfordringer, hvor der startes med Bekymring. Det er naturligt at være bekymret, men bekymringer kan udvikle sig til angst.

9 minutter

3.  Tristhed

Der fortsættes med tristhed, og hvad det siger at være trist og have triste følelser. Alle vil opleve at blive triste, men vedvarer dette vil det være en depresion. Det er derfor også vigtigt at finde ud af om det er tristhed eller om det er noget andet.

6 minutter

4.  Opmærksomhed

Tredje udfordring er opmærksomhed, som her vil være omhandlende at holde opmærksomhed. For nogen er simple opgaver for krævende, og man har svært ved at koncentrere sig.

8 minutter

5.  Adfærd

For nogle mennesker kan vores adfærd gøre, at vi ofte kommer i konflikt eller problemer med andre mennesker. Dette kan skyldes angst, tristhed, lavt selvværd eller andet, som kan give de følelser at ens adfærd kommer ud på en forkert måde.

7 minutter

6.  Selvværd

Der fortsættes fra Adfærd til Selvværd, som er noget der spiller ind på mange forskellige problemer. Dårligt selvvsærd kan ofte hindre os i noget vi gerne vil. Derfor omhandler lektionen hvordan man bearbejder sit selvværd. 

6 minutter

7.  Skolefravær

Sidste udfordring er Skolefravær, da dette er hvor vi lærer at fungere i sociale relationer, kommunikere, samarbejde, akademisk dannelse og meget mere. Derfor kan skolefravær lede til andre problemer, som at man ikke kan færdiggøre en uddannelse eller fungere på et arbejde.

12 minutter

8.  Opsummering

Kurset afrundes med en opsamling på de 6 læringsforløb, samt hvilke teknikker kurset har givet og hvor man kan søge mere viden.

et minut

Arbejd med børn og unges mentale trivsel

Daniel Bach Johnsen

Daniel Bach Johnsen

Psykolog og videnspartner i Konfront

Daniel er uddannet psykolog og har en Ph.D. i klinisk psykologi fra Aarhus Universitet. Daniel er en engageret psykolog og forsker, der interesserer sig for at skabe en bedre hverdag for andre. Han har erfaring med at give individuel- og gruppe-baseret psykologisk behandling til forskellige målgrupper med varierende psykologiske udfordringer. Igennem sit kliniske arbejde har Daniel haft særligt fokus på, hvordan psykologisk behandling kan faciliteres for at optimere både tilgang til og udbytte fra behandlingen. Som forsker har Daniel arbejdet med at evaluere psykologisk behandling rettet mod angstlidelser, depression, adfærdsproblemer samt skolefraværsproblemer blandt børn og unge. Daniel har tidligere været en del af projektledelsen og evalueringen af det nye, psykologiske behandlingsprogram, kaldt Back2School, der er udviklet for at hjælpe børn og unge med skolefraværsproblemer.